fredag 9 november 2012

7 nov: Anförande i Stocksundsklubben

Styrande Mästaren Sven Hedman tackar av Styrande
sekreteraren Anders Olsson som skrivit protokoll och
likande under 32 år - men nu drar sig tillbaka som vice
ordförande. Tv i provil Carl Johan Carlberg, efterträdare
till Anders Olsson och i förgrunden ses Ann von Sydow
För första gången - troligen den enda - ersätter jag denna kväll Kersti Adams-Ray, presentation onödig. Hon har skaffat sig en hals som inte duger att tala med. God bättring, önskas henne!
  Jag får därför rycka in vid Stocksundsklubbens årsmöte och har lovat att tala om presidentvalet.
  Möjligen tänkte sig arrangörerna därvid att jag avsåg tala om USA-valet - men efter att ha frågat om vilka som känner till vem som skall väljas till president i morgon - det är flera som räcker upp handen, tiofalt däremot inte - diskuterar jag presidentvalet i Kina. Xi Jingjing heter presidenten som med all sannolikhet väljs.
  120 miljoner fick rösta i USA-valet, det verkar vara 120 eller 1200 ungefär som röstar i Kina - på en partikongress.
  Det är skillnad mellan demokratier och diktaturer.
  Snart kommer motsvarigheten till arabiska våren även till Kina, en demokratisk tsunami, kallar jag den.
  Och går sedan över till det jag kan bättre, svensk inrikespolitik, från striden mellan hattar och mössor i början av 1700-talet till valet 2014.
  En trevlig kvälll, jag får applåder när jag slutar - om det är för att jag talat för länge eller av uppskattning är ju alltid svårt att veta.
  Men människorna som kommit, ganska många som tänkt sig lyssna till Kersti Adams-Ray, är snälla och säger att det var intressant.
  Sedan åker jag vid 23-tiden till riksdagen för att göra ytterligare någon sak innan jag går till sängs vid 01-tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar