lördag 5 januari 2013

4 jan: Vad skall jag bli när jag blir stor?

Vad skall jag bli när jag blir stor?
  Det har jag ofta funderat på - och så här några dagar före 67-årsdagen känns det angeläget.
  Fotbollsspelare i Milan - min dröm? Kanske inte?
  Brandsoldat?
  Statsminister?
  Drömmare?
  Nej, det måste vara något lönsamt.
  Jag tror att jag skall bli konkursadvokat.
  Jag ser nämligen att konkursförvaltarna för Saab Automobile har begärt 129 milj kr fram till 31 oktober förra året. De två advokaterna Hans Bergqvists och Anne-Maries Pouteaux´s advokatbyråer vill tillsammans ha 104 miljoner kr och medförvaltaren Kent Hägglund 25 milj kr.
  Enligt Bergqvist och Pouteaux har byråerna lagt ned 28.800 timmar på jobbet (ett år har 8.760 timmar, dvs 24 timmar varje dag 365 dagar om året, jag bortser från skottår), dvs de har jobbat 3,28 år full tid, vilket - om de bara jobbat 12 timmar/dygn, innebär 6,5 års arbete.
  Jaja.
  Den genomsnittliga timersättningen är för biträden 2.650 kr medan förvaltare begärt 3.500-4.500 kr/timme.
  Saken är klar:
  När jag blir stor skall jag bli konkursförvaltare.
  För betalningen står konkursboet - eller andra fordringsägare, så att säga.
  Eller i sista hand skattebetalarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar