tisdag 8 januari 2013

5 jan 2013: Britt-Marie Lövgren död


Jan Björklund avtackas i Umeå den 15 september 2012
av nu framlidna Britt-Marie Lövgren
Från Umeå meddelas att Britt-Marie Lövgren, fp-kommunalråd i Umeå, har avlidit på juldagen, 57 år gammal.
  Bedrövligt!
  Jag kände Britt-Marie sedan 1970-talet, från Skövde där hon var född, sedan när hon kom till Linköping och var aktiv FPU-are, i sinom tid  till Umeå - där hon fann sin make, Mats, redaktör på Västerbottens-Kuriren, dessförinnan på Sydsvenska Dagbladets ledarredaktion och ännu tidigare chef för Liberala Nyhetsbyrån där jag 1989 kom att efterträda honom vid flytten till Umeå.
  Jag saknar egentligen ord för att tycka något om Britt-Marie, hon stödde mig under min sjukdom 2012 och var den som önskade att jag skulle vara med i Västerbottens-Kurirens Stiftelse, vilket jag nu - stolt över detta - är.
  I VK-stiftelsen och i folkpartiet hade jag sett fram mot att få samarbeta med henne.
  För några år sedan, 20 februari 2010, gjorde vi tillsammans vårt sista gemensamma uppdrag, och hamnade på förstasidan i VK. Det handlade om omtanke om andra.
  Det var typiskt Britt-Marie, det handlade om Greta, den gången 85, som de sociala (!) myndigheterna i Umeå ville skilja från hennes man på grund av hans av åren inträffade tillkortakommanden.
  Vi åkte hem till Greta i Umeå - och det dröjde inte länge innan parboende blev både rättighet och verklighet i Umeå.
  Tack, Britt-Marie.
  Sista gången vi träffades var så sent som på fp-mötet den 15 september 2012. Jag har fina bilder kvar av det mötet (se ovan) - trots att Britt-Marie tillstod att hon inte mådde väl och behövde rehabilitering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar