söndag 20 januari 2013

6 jan 2013: Berlins nya flygplats (ständigt uppskjuten)

Det är redan bestämt vad den skall heta: Berlin Brandenburg Willy Brandt Flughafen.
  Beslutet om att bygga en ny flygplats, som skall ersätta de tre nuvarande Berlinflygfälten, togs 1994.
  Från början skulle den heta BBI, Berlin Brandenburg International, med IATA-förkortningen BBI. Man det gick inte för BBI var redan upptaget.
  Så det fick bli BER.
  År 2002 beslutades om nuvarande lokalisering strax söder om nuvarande Schönefeld i södra Berlin. Det var framför allt miljöpartiet som drev frågan att flygplatsen måste vara centralt placerad i Berlin, inte 50 km från centrum som ett annat förslag hade betytt. Centralisterna vann.
  Man började bygga. Stort blir det. Man bygger för hantering av 50 milj passagerare per år. Arlanda klarar nu 19 miljoner men utbyggnad planeras till 24-25 miljoner åer år.
  Den 11 maj 2009 avgjordes namnfrågan. Etersom flygplatsen i Bhubaneswar i Indien redan har beteckningen BBI döptes flygplatsen om till Berlin Brandenburg Flughafen till tillägget Willy Brandt
  Den skulle ha invigts och öppnats den 30 oktober 2011.
  Den skulle också ha invigts och öppnats 3 juni 2012.
  Den skulle också ha invigts och öppnat 17 mars 2013.
  Nu skall den invigas och öppnas den 27 oktober 2013
  Skam den som ger sig: Styrelsen har också en reservplan.
  Flygplatsen skall - kanske - invigas och öppnas också i början av 2014.
  Att BER inte kunde tas i bruk 2011 berodde på att byggnationen blivit försenad.
  Att BER inte kunde tas i bruk 2012 berodde på att brandskyddet inte fungerade. Rökutsutgningen har byggts i tunnlar under flygplatsen och nu visade det sig att eftersom utsläppen genom skorstenar inte fungerade - man hade glömt att prova - så blev det stopp. Borgmästaren Klaus Wowerit (s)  meddelade 17 maj 2012 att, nä, det blir ingen öppning nu.
  I januari kom nästa besked: Inte nu heller. Men nu, 2013, lämnade Wowerit posten som ordförande i flygplatsbyggnadsbolaget. Denna gång var det datanäten på flygplatsen som visade sig så komplicerade att de inte fungerar.
  Tyskland kan allt, men den fungerar inte, vitsades det.
  Och vid alla uppskjutningar (av invigningen) har många förlorat jobbet och flygbolag och andra åsamkats stora extrakostnader.
  BER Willy Brandt skall ersätta klassiska flygfälten Tempelhof, som stängdes 2008, och Tegel, som stängs i oktober i 2013 (men av naturliga skäl kan få vara kvar ett tag till), flygplatserna som var livlinan under Berlinblockaden 1948-50. Wlly Brandt-flygplatsen är en del av Schönefeld-flygplatsen i södra Berlin, en internationell storflygplats var det, och är väl, tänkt.

  Hösten 2006 började kontor, restauranger och butiker vid terminalbyggnaden byggas på en yta av ca 16 hektar. Norr om flygplatsen skall Business Park Berlin ligga, på en yta av 109 hektar.
  Den järnvägstunnel som byggts under flygplatsen innehåller sex spår, för pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg.
  Pendeltåget, S-bahn, får ny slutstation under huvudterminalen, med en helt ny järnvägsstation under flygplatsen.
  Och hur långt från Berlins centrum (Stadtmitte när Bundestag med mera) att ligga?
  17 min. Med tåg.
  Fast det är oklart när flygplatsen blir klar.
  Och vad borgmästaren då heter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar