måndag 25 februari 2013

20 feb 2013: Lars Adaktusson (kd) - eller hr Schmidt?

Räcker det att vara TV-kändis för att bli EU-parlamentariker?
  Jag undrar när jag ser i Dagens Nyheter - på det som egentligen är Sveriges viktigaste debattplats men inte sällan fungerar som en personlig anslagstavla - att TV-journalisten Lars Adaktusson meddelar att han dels blir medlem i kristdemokraterna, dels avser att kandidera till EU-parlamentet.
  Ett känt ansikte - men vad står han för?
  Vad kan han göra för Sverige (han väljs ju som företrädare för Sverige i första hand)?
  Låt mig jämföra med Olle Schmidt, EU-parlamentariker från Malmö. Han är väl ungefär lika känd som - ja, 100-falt mer än jag - som en normalkänd B-skådespelare, förekommer i uttalanden, TV-inslag, gör debatter levande, vet mycket, har stort inflytande, är rapportör i EU, sysslar med sådant som demokrati i andra länder, ekonomisk utveckling, hur konsumenternas intressen skall tillvaratas på fondmarknaden i hela Europa, har suttit i Malmö stadsfullmäktige, region Skåne, var riksdagsledamot 1991-94, närmaste medarbetare till handelsminister Björn Molin (fp) på 1980-talet, ja, han är verkligen mycket okänd jämfört med Lars Adaktusson som förekommit hundratals gånger som utfrågare i TV-pgram, lett nyhetssändningar och så vidare.
  Olle Schmidt har också engagerat sig häftigt för Dawit Isaak och fått hela EU-parlamentater med sig i sin restriktiva politik mot Eritrea, själv har jag - som sammankallande i riksdagens Dawit Isaak-kommitté i tre år - kunnat konstatera att Adaktusson också engagerat sig i denna mänskliga tragedi och dykt upp  så fort TV-kamerorna varit närvarande , ack ja, man ser ibland mer än vad medierna rapporterar.
  Personval är bra, jag är för dem.
  Men man måste också värdera mer än kändisskap.
  I valet - om ett sådant funnes - mellan den ganska obekante Olle Scmidt (fp) och den kändisomsusade Lars Adaktussson (kd) - skulle jag lägga min röst, ja, vad tror ni, jo, på den kandidat, kanske inte så känd som den andre, som har störst möjlighet att verkar för Sveriges bästa i EU-sammanhang.
  Valet är lätt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar