måndag 25 mars 2013

25 mars 2013: Ett publikt svar till Demoskop på anonym frågan

Så har jag då fått ytterligare ett erbjudande att anonymt besvara en enkät, om viktiga samtidsfrågor enligt mig i egenskap av riksdagsledamot. Frågeställare är en stor landsorganisation, dock ej LO. Man tackar.
    "Självfallet kommer svaren från riksdagsledamöterna att behandlas anonymt", meddelas det.
    Syfter är förmodligen att öka trovärdigheten och/eller svarsfrekvensen.
    I anonymitetslöftet ligger förmodan att riksdagsledamöter ljuger och inte vågar stå för sina innersta åsikter.
  Idiotiskt.
  Jag reagerar förstås som alltid tvärtom.
  Anonymitet - nej tack.

Mitt svar, givet till Demoskops analyschef Per Nilsson i dag:

 
"Jag svarar aldrig på frågor där svaren ges anonymt.
Hemliga åsikter från riksdagsledamöter? Usch!
Om ni lovar att göra svaren publika svarar jag gärna.
 
Gunnar Andrén"
25 mars 2013

4 kommentarer:

  1. "Jag reagerar förstås som alltid tvärtom.
    Anonymitet - nej tack."


    Men kundkort på ICA, aldrig. Då får ju hökaren veta om jag köper morötter, t ex.
    Motto: Alltid anonym i dagligvaruhandeln.

    SvaraRadera
  2. "Jag svarar aldrig på frågor där svaren ges anonymt.
    Hemliga åsikter från riksdagsledamöter? Usch!
    Om ni lovar att göra svaren publika svarar jag gärna."


    Ok, Hur var det nu med Berlinresan? Har du funderat klart.
    Köptes klimatkompenserade flygbiljetter? Eller tog alla tåget?
    Och varför "Och det är därför vi är på väg till London."
    Resan gick ju till Berlin, eller var det bara en avledande manöver
    Läs om FP´s Berlinresa här

    SvaraRadera
  3. Bo
    Tack för dessa intressanta kommentarer.
    Genomtänkta.
    Om det är en felskrift ber jag om ursäkt. Skall kolla - resorna gick till London 2012 och Berlin 2013, hur kan Du ha missuppfattat det?
    Men det är bra med duktiga korrekturläsare.
    Det tackar jag för.
    Såvitt jag tror mig veta har riksdagen beslutat att klimatkompensera, men jag vet inte hur det sker. Om det är symbolpolitik är jag dock emot, det måste vara reellt, annars är det meningslöst.

    GA
    GA

    SvaraRadera
  4. 2Såvitt jag tror mig veta har riksdagen beslutat att klimatkompensera, men jag vet inte hur det sker. "
    Men den 13 jan 2013 skriver du:
    " Och vi åker inte som riksdagsledamöter och låter riksdagen betala, inga traktamenten utgår, maten betalar riksdagsledamöterna självat för det är jag som är kassör i riksdagsgruppen och får stå för notan."
    Vidare: Och det är därför vi är på väg till London. men
    först kan vi läsa (i samma inlägg)
    Denna dag börjar med färd till Arlanda, för vidare befordran till Berlin, Flughafen Tegel..Hur kunde jag veta att resangått till London året innan.
    " resorna gick till London 2012 och Berlin 2013, hur kan Du ha missuppfattat det?" Säg det.

    Nåja ifråga om fakta må vi tvista men
    "Och vi åker inte som riksdagsledamöter och låter riksdagen betala,"
    hur var det nu med klimatkompensationen

    SvaraRadera