tisdag 26 mars 2013

25 mars 2013: Stora våffeldagen

Den 25 mars: Våffeldagen. Frestande. Men man kan avstå.
  Åtminstone grädden.
  Vad mer denna dag?
  "Lööf redde ut stormen", rapporterar t.ex. Hallands-Posten (lib). Ja, det politiska vädrets makter är svåra att påverka, men däremot kan man tydligen själv åstadkomma stormar som man sedan får reda ut.
  En bra sås reder sig själv, för övrigt.
  "UD är sista skyddsnätet för resenärer", säger utrikesminister Carl Bildt.
   Som resebyrå är UD en dålig operatör är min erfarenhet.
  Undras just om Carl Bildt gästat Sverige när han sade detta enligt TT, ja, nu ser jag - yttrandet tillkom i Göteborg på en turistnmässa.
   Och varför skulle inte Bildt gästa en sådan mellan alla sina andra resor?
   "Löfven räknar inte med att drabbas av bakslag", skriver TT:s Lars Larsson - en av Sveriges mest erfarna journalister, känd av få eftersom han som TT-referent aldrig syns i bild i motsats till dagstidningarna - särskilt kvällstidningarna - där minsta notis kan föreses med stor bild på den som skrev ner eller om notisen.
  Men kunnig som få är just Lars Larsson, det var han som t.ex. 2002 ställde frågan till fp-ledaren om språktestet, jag minns, jag var där på Gränsö.
  Och det om Löfven som Lars Larsson nu skriver stämmer säkert - socialdemokraterna har prövat metoden att köra över sina partiledare ett par gånger nu och det fungerade dåligt.
  Glädjande nyhet:
  "Regeringen har givit 0 dispenser för barnäktenskap under 2012."
  Det får man nog tillskriva den opinionsibldning som burit Nyamko Sabunis (fp) signum, alltså det statsråd som Aftonbladets Lena Mellin - annars utmärkt och kunnig som kommentator - ansåg inte hade betytt något när Sabuni avgick efter sex och ett halvt år i regeringen och under hela denna tid sysslat med långt svårare frågor än finans- och skattepolitik, nämligen mänskliga relationer, värdighet, olika kulturers kollisioner i mäönniskors sinnen och ytterst vårt sätt att bemöta. Nyamko Sabuni har gjort mer än de flesta på dessa mycket svåra områden, men aldrig varit opportuististk. Heders!. 
   Så läser jag att nyhetsbyrån TT Spektra delat in oss i fyra spartyper:
   Riksvillige Robin
   Trygghetssökande Tina
   Slarviga Sam.

   Ointresserade Ofelia.
Det har gått lång tid sedan jag varje månad läste Spara och Slösa.
    Men då hade jag nog bara tid för den senare, att spara hade jag inte råd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar