fredag 26 april 2013

25 april 2013: Redareföreningens årsmöte och livet runt omkring oss

I dag (25 april) har det varit Redareföreningens årsmöte i Stockholm. Ordföranden Anders Boman, Walleniusrederierna, valdes om, likaså viceordförandena Dan Sten Olsson, Stena AB, och Lars Höglund, Furetank Rederi AB, båda tidigare ordförande i föreningen.
  Ny ledamot i styrelsen blev Heléne Mellquist, Rederi AB TransAtlantic - med den käcka förkortningen Rabt.
  Övriga ledamöter finns på denna sida.
  Årsmötet gästades av Södertäljes bidrag i regeringen, infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärdh (m). Tyvärr kunde jag inte åhöra hennes synpunkter på sjöfarten - det skulle voteras i riksdagen, några måste ju ta ansvar för att kloka beslut träffas och inte fattas.
  På kvällen var det god - och ganska stor - middag i Kungl. Myntmuseet på Slottsbacken i Stockholm där Dagens Industris ledarskribent Ronald Fagerfjäll - jo, han kommer från Fagerfjäll på sjöfartsön Tjörn (postnummer 471 98, det finns bara ett postnummer till Fagerfjäll!)- beskrev vad som händer i världen på sjöfartens område, från ungefär 4.000 år f. Kr till den ovissa morgondagen.
  Hur många böcker Ronald Fagerfjäll skrivit vet jag inte, men många är det! Dessutom har han arbetat på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning innan den lades ner. Jag undrar om det var tillsammans med Harrison, den gamle landslagscentern i fotboll Harry Lundahl? Sjäv blev jag en gång tvåa i Handelstidningens julkunskapsfråga ungefär 1960 om sport, vad jag fick minns jag inte men det kom ett brev från Harrison med något, oj vad jag var stolt!
  Åter till Redareföreningens årsmöte 2013: Jag hade nöjet att vara bjuden till Myntet - trevligt! Tackar!
  Ett särskilt tack till Britta Stolt, Transatlantics HR-chef (personalchef kalldes det förr), Redareföreningens Per Sjöberger, Fjordtanks Patrik Ulmfelt samt de tidigare och nuvarande verkställande direktörena i Redareföreningen Christer Schoug och Håkan Friberg (med sin Linda, ännu i föreningen).
  Vad mer?
  Jo, vi borde bli bättre i Stockholm på att förstå rederiernas och sjöfartens betydelse för Sveriges ekonomi. Mycket skeppas inte till och från Sverige över vatten, dock 90 procent av alla varor.
  Men lika många procent om inte mer läggs av vårt kommunikationsintresse på andra transportslag, väg, järnväg och luftlinjer.
  Vi borde införa tonnageskatt - ett alternativ till vanlig företagsbesakttning, inget måste, en möjlighet för företagen att välja - för att slippa fler utflaggningar av svenska fartyg till andra länder. Att Broströms numera är danskt är väl inget fel i sig men att Broströms sett sig nödsakade att flagga ut är förskräckligt. Att Fjordtank ännu är svenskt gladde mig mycket, men hur länge?
    De ser tufft ut för svensk rederinäring utan tillgång till samma ekonomiska möjligheter som utländska konkurrenter.
   Här har vi som är beslutsfattare i riksdag och regering mer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar