tisdag 14 maj 2013

14 maj 2013: Att låna ut (andras) pengar

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt - som har en egen sedelpress, tycks det mig - är upprörd över att statliga Nordbanken inte lånar ut pengar till vem som helst.
  (I dag - 15 maj - fortsätter SvD som väntat sin indignationsserie på detta tema, genom att också offentliggöra namn på människor som åtminstone jag inte tidigare kände till hade nekats krediter, det finns olika sätt att värna den personliga integriteten, SvD:s är ett av de mer originella; jag noterar också att Dagens Nyheter inte med ett ord i dag berör SvD-avslöjandet om Nordbanken.)
  Det står emellertid envar fritt att låna ut pengar till vem som helst, egna pengar. Jonas Sjöstedt får låna ut till vem han vill, av egna pengar.
  Däremot kräver jag som kund i Nordbanken att bankdirektörerna och deras medhjälpare inte slarvar bort mina pengar, att de ser till att mina pengar förvaltas väl, inte går till bedragare och andra.
  Och jag kräver också att Nordbanken - och alla andra banker - håller hårt på den personliga integriteten och inte basunerar ut, via register eller läckor, vem som nekas krediter eller inte, de må vara kändisar, levande eller döda.
  Jag gillar det som brukar kallas kyrktornsprincipen:
  Man skall inte låna ut andras pengar till några, projekt eller vad det vara må, som man inte bedömer kan betala tillbaka enligt avtal.
  De som har en annan uppfattning kan söka stöd hos Jonas Sjöstedt. Han är en fin människa som vill allas väl. Det är bra att det finns sådana människor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar