torsdag 16 maj 2013

15 maj 2013: En påtryckargrupp från Nacka


Påtryckarna från Nacka - eller handlar det om legitim
politikerkontakt? Jag tycker det, det var värt 1.324 kr
Foto: Gunnar Andrén
I dessa dagar går debatten hög om olika lobbygrupper. De skall registreras - det vill säga vem de är och vad de vill. Jag tar gärna emot sådana intressegrupper - men jag tänker banne mig inte låta registrera dem eller liknande. Om LO eller Svenskt näringsliv - våra största lobbygrupper - vill tala med mig: Varsågoda! Tanken att de skulle registreras, eller Nisse i Hökarängen om han vill något, är befängd. Vem som vill skall äga rätt att ta kontakt med vilken riksdagsledamot som helst utan att riskera bli betraktad som lobbyist eller liknande.
  Denna dag tar jag med glädje emot flera samtal från olika personer som vill framför det ena och det andra, det handlar om ATG, det handlar om 3:12-regler och jag vet inte vad.
  Och så kommer Utskogens tomträttsförening från Nacka - jag bjuder till och med på lunch för att ingen skall misstänka dem från att vilja muta mig, 1.324 kr kostar det. (Jag bjuder alltid själv när det kommer besök till riksdagen, utan undantag.)
  Utskogens tomträttsförening vill informera om sin syn på den utredning som gjorts av justitiedepartementet av justitierådet Andersson och som, jag vet inte, kan komma att resultera i en proposition. De som nu informerar mig och några andra riksdagsledamöter är oroliga för att kommunerna - som moderatstyra Nacka - kommer att fortsätta att "beskatta" tomträttsinnehavare långt värre än vad fastighetsskatten betydde innan vi fick ner den till proportioner så att folk kan bo kvar.
  (Har ni märkt hur debatten om den orimliga skatten dött? Utmärkt - må den vila i frid!)
  Jag förstår tomträttsägarnas oro. Man skulle ju kunna tänka sig att t.ex. Nacka skulle kunna erbjuda sina invånare att få köpa loss tomterna - men si det vill inte moderaterna vara med om! Det här ses som en utmärkt kommunal extraskatt som ger många miljoner varje år som dessutom inte hamnar i det kommunala utjämningssystemet.
  Jag lovar att fortsätta bevaka denna fråga.
  Och tror mig kunna lova att den kommer upp i det bostadspolitska program som en fp-arbetsgrupp under ledning av riksdagsledamoten Nina Lundström från Sundbyberg arbetar med inför fp-landsmötet i Västerås 14-17 november 2013.
  Det är bra med lobbygrupper som Utskogens tomträttsförening!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar