söndag 23 juni 2013

17 juni 2013: Hållplats blir station i Strängnäs

Det finns en gammal skillnad inom tågvärlden mellan hållplats och station.
  En hållplats har bara ett spår som tåg kan stanna vid.
  En station har två spår där tåg kan mötas.
  I Strängnäs skall nu hållplatsen bli station.
  Det är verkligen befogat. Att tåg inte kan mötas i Strängnäs på grund av att Banverket (numera Transportstyrelsen) - saligt i åminnelse - "sparade" pengar när den nya järnvägen drogs genom Strängnäs för ett 20-tal år sedan (det finns dubbelspår på många andra håll på linjen) är ju en totalt missriktad besparing. Nu skall den då uppförda hållplatsbyggnaden rivas, för att ge plats åt ett spår till, och samtidigt en station byggas.
  Tre arkitektkontor, Fredrikssson, Tengboms och Archus, har kommit in med förslag - om dessa skriver i Eskilstuna-Kuriren (lib) arkiteketen Bengt Strandberg denna dag (17 juni, tyvärr ej på nätet men ett argument för att prenumerera på tidningen) initierat och intressant.
  Men frågan om varför och hur Banverket kom på idén att bygga bara ett spår genom Strängnäs kvarstår obesvarad.
  Varför?
  Jag tror jag vet anledningen: Det finns inget förnuftigt svar på frågan. Den som sökeer hitta en förklaring framstår som dum, slösaktig, insnöad och totalt världsfrånvänd.
  Det är klart att Strängnäs skall ha en station.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar