fredag 28 juni 2013

27 juni 2013: RUT och RUT i riksdagen - en politisk succé!

Den trevlige ledamoten Raimo Pärssinen (s) hade i dag (27 juni 2013) ställt en fråga om fiffel och båg med RUT och ROT - detta sedan ett TV-program härförleden - det händer ofta att TV-program leder till frågor till statsråd - hade föranlett många att fråga hur utbredd fifflet är.  Finansministern svarade och sedan gjorde Pärssinen och Peter Persson (s) inlägg.  Här mitt inlägg:

GUNNAR ANDRÉN (fp):Herr talman! 
En viktig politisk trätofråga sedan flera år tillbaka är: Vem är bäst på att bekämpa skattefusk, skattefiffel och skattebedrägerier?
  Det finns många segrare i detta.  

Jag ska ta min utgångspunkt i en viss erfarenhet från skatteutskottet. Vi i utskottet har i denna fråga inte legat på latsidan. Så sent som den 4 juni i år hade vi en ordentlig utfrågning och fick information. 
   Där deltog finansminister Anders Borg, statssekreterare Mikael Lundholm, kansliråden Peter Österberg och Nils-Fredrik Carlsson från Finansdepartementet. 
   Från Skatteverket deltog överdirektör Helena Dyrssen, den rättsliga experten Pia Blank Thörnroos och enhetschefen Magnus Wallin. 
  Vi fick där en ordentlig genomgång i många avseenden, inte minst när det gäller siffror, som jag inte ska nämna här, från Helena Dyrssen. Också finansministern kom, som väntat, med olika infallsvinklar.  

Jag tror att det är mycket viktigt att i en sådan här debatt ha klart för sig hur mycket pengar det ändå handlar om. 
  Det handlar om skattesänkningar på 9,6 miljarder kronor för 2009, om 13,5 miljard kronor för 2010, om 13,7 miljarder kronor för 2011 och om 14,6 miljarder kronor för 2012. 
  Det är svårt att veta, och man kan diskutera. om detta inte har haft någon effekt.   

I valrörelsen 2010 deltog jag i en rad debatter om ROT-avdragets vara eller icke vara. Jag är ändå lite förvånad över den frågeställning som den annars så kloke Raimo Pärssinen har tagit upp och där han helt skjuter in sig på den eventuella fuskgraden. 
   Det är naturligtvis helt oacceptabelt med fusk, bedrägerier och fiffel. Det måste bekämpas. 
  Men i debatter så sent som 2010, där jag deltog tillsammans med dåvarande vice ordföranden i skatteutskottet Lars Johansson, mp-ledamoten i samma utskott Helena Leander och vänsterpartiets Jacob Johnson, och de rödgröna hade vunnit valet, hade ju denna debatt inte varit möjlig. 
  Ni ville ju avskaffa hela ROT-avdraget.  

Det är klart att vi ska bekämpa fusk, fiffel, båg och bedrägerier. 
  Men man måste ändå konstatera att när det gäller att bekämpa skattefusk och skattefiffel har nästan ingen åtgärd varit så effektiv, i alla fall enligt mitt sätt att se, som just införandet av ROT-avdraget. 
  Tidigare förekom ett utbrett skattefiffel.  

Den redovisning som lämnades till skatteutskottet, och som även generaldirektör Ingemar Hansson stod bakom, visar att acceptansen av skattefiffel har minskat. 
  Det tycker jag är mycket bra.  
  Sedan ska vi, som Raimo Pärssinen säger, se till att detta fiffel minskar än mer. 
  Jag är övertygad om att Finansdepartementet så småningom kommer att komma med förslag om vad man ytterligare kan göra för att minska möjligheterna till skattefiffel.  
  Men ibland måste man säga att om det är någonting som har varit bra och minskat skattefifflet och skattefusket i detta land så är det införandet av ROT-avdraget.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar