lördag 8 juni 2013

7 juni 2013: Plötsligt möte utanför riksdagen


Kamrat från läroverket i Borås
1957-63, nu UD:s presschef
Jag undrar ibland hur många man nästan träffar - i dag när jag just skilts från tidigare vänner mötte jag direkt utanför riksdagen UD:s presschef Claes Jernaeus. Vilken tillfällighet!
  Också Claes är gammal boråsare, gick liksom jag ett antal år på Halib (Högre Allmänna Läroverket i Borås) fast i en parallellklass, jag tror att klassföreståndare var Lars Sundin, senare riksdagsledamot (fp).
  Också Lars Jilmstad, senare chefredaktör för SAF-tidningen gick i den klassen.
  På läroverket fanns på den tiden kändisar som ftobollsspelaren Boris Målberg, journalisten Gun Allroth och framlídne bordtennisspelaren Hans Alsér.
  I min klass gick blivande företagaren Christer Carlstein, den de så kände textilfabrikanten Algot Johanssons sonson Göran, blivande lärarna Conny Svanberg, Tranemo (mycket bra fotbollsspelare i Rydboholms SK) och Hans-Uno Karlsson, Hajom, bankmannen Kjell Helgesson, Alingsås, journalisten Holger Nihlén, Enskede och många till, vi var 37 i klassen ...
  Nu berättar Claes, som jag mött många gånger i Stockholm och på UD, att han har fullt upp med alla journalister som skall bevaka prinsessan Madeleines bröllop den 8 juni - ja, intresset är stort, jag kunde inte undgå att notera att tyska ZDF2 kom men två stora sändarbilar på Skeppsbron igår.
  Jag undrar hur många man nästan möter - när man tillfälligtvis råkar träffa någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar