torsdag 11 juli 2013

10 juli 2013: Döpa om Arlanda - men till Alfred eller Raoul?

Ett antal välbekanta svenskar föreslår i dag (DN Debatt) att Arlanda skall döpas om till Raoul Wallenberg International Airport.
  Namnbyte - det tycker även jag.
  Men min riksdagsmotion om att döpa om Arlanda har avslagits av riksdagen vid varje tillfällen, även 2013 - även samma ledamöter som nu föreslår namnbyte.
  Man skall tänka sig för vad man skriver under för upprop.
  Mitt förslag är namnge Arlanda efter vår mest kände svensk. .
  Alfred Nobel International Airport.
  Mitt förslag är bättre, tycker jag.
  Och jag noterar att ingen av de författare som under 2012 skrev böcker om Wallenberg har skrivit under, ej heller Wallenbergs främste banérförare i Sverige Olle Wästberg, under flera år ansvarig inom UD för att Wallenbergåret 2012 skulle bli den framgång det blev.
  Raoul Wallenberg var en stor människa.
  Om hans namn skall finnas på en flygplats är Budapests.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar