lördag 13 juli 2013

12 juli 2013: Gamla Lund och Anders Schmidt

Som medlem i Föreningen Gamla Lund får regelbundet den utmärkta tidningen Gamla Lund-Nytt, under många år redigerad av Solveig Ståhl, numera av Jenny Sjökvist.
  Jag noterar att jag alltid läser flera artiklar i denna hembygdsföreningstidning.
  I senaste numret (2013/3) behandlas 50-årsjubilerande Thulehem, en gång byggt av SPP som ett modernt äldreboende.
  Min mor, Margareta (1919-1991) var läkare där på 1960- och 70-talen, därför känns det roligt att läsa om dess historia.
  Sedan skriver just Solveig Ståhl om Lunds kommunfullmäktige - som jag ej tillhört, blott dess skolstyrelse då skoldirektören hette K G Ljunghill och hade varit en skoldirektör i Jan Björklunds smak, mycket pengar skulle satsas på lärare och modern undervisning, inte minst lokaler (det blev dyrt, minns t.ex. Svaneskolan som slog mig med häpnad, var det detta jag hade beviljat skattebetalarnas pengar till?) - som firar sin 150-åriga existens genom att ge ett nytt bokverk med titeln Lunds historia (redaktör K Arne Blom, den första delen av tre omfattar tiden 990-1536 (men skapades inte Katedralskolan 986?).
  Skall jag skaffa,
  Sedan kommer en bandomsbetraktelse av Kristian Holmqvist  om hur Lund växte norrut mot Kävlinge - god lösning.
  Ordföranden Bengt Streijffert har så en spalt om årsmötet 2013.
  Jenny Sjökvist skriver om Kulturportal Lund - mycket bra som föredöme!
  En liten artikel om Niléns elektriska - vem som bott i Lund har inte varit inne i den på Klostergatan 8? Illustration? En annons från 1937: För den som behöver upplysning (i Lund)!
   Och så informationen om personregister, av annorlunda slag:
   "Nu finns det glädjande not ett personregister över Föreningen Gamla Lunds samtliga årsböcker från 1919-2012. Ni hittar det plus två mindre register över Fotografer och illustratörer som pdf-filer på vår hemsida: www.gamlalund.se. under liken: Om föreningen. Om ni inte har tilltill dator kan ni kontakta kansliet för papperskopior.
  Vår tidigare ordförande Jan Dahlin initierade detta projekt för några år sedan. Uppdraget gick till förre bilbliotekarien på UB Anders Schmidt. Vi citerar honom:
  "Jag hoppas att dessa register kommer att bli användbara och till glädje för de som är intresserade av den skattkammare som Gamla Lunds årsskrifter utgör".
  Föreningen framför härmed sitt vara tack till Anders Schmidt för detta gigantiska arbete."
 - - -
  Jag kunde slutat här men har två reflektioner:
  1. Det oerhörda värde som finns i våra hembygdsföreningars verksamhet bör förstås, precis som i Lund, göras mer åtkomliga för fler. Det kan ske genom just digitalisering och publicering på nätet av böcker, bilder, protokoll, hus, gator, människor, kallelser, årsskrifter, kartor och jag vet inte vad.
  Uppriktigt sagt: Det behövs ekonomiskt stöd plus vägledning för detta - och jag avser att i höst motionera om att riksdagen bör ge regeringen i uppdrag att kartlägga vilka möjligheter det finns att inom våra hembygdsföreningar skapa nya kunskapsbanker genom digitalisering av olika arkiv. Hembygdsföreningarna skiljer sig ju genom att de är icke-offentliga men i gengäld helt frivilligt drivna från offentliga bibliotek, arkiv och muséer - men besitter en oskattbar personlig kunskap, insikt och vilja att sprida kunskap och insikt. Detta bör staten stödja på lämpligt sätt - inte minst genom vägledning.
  Jag har besökt många hembygdsföreningar, i Ydre (vilken fotosamling!), Leksand (enorm dokumentation), Vallentuna, Sundbyberg (foto även där), Vätö (även skulpturer!), Djursholm (där jag är aktiv, fast passiv, styrelseledamot i Arkivföreningen i Danderyd) och jag vet inte var.
  Men en sak är gemensam: engagemanget - och bristen på tekniska resurser.
  Om detta skulle både kosta en slant och ge fler kulturarbetare jobb, är det väl något som man får stå ut med. Deet är en investering för framtiden, för vidgat vetande om det som var.
  Själv aktiv i Sällskapet Amorina - och f.d. ordförande-  brukade jag säga:
  "Sällskapet arbetar i i dag med gårdagen för morgondagen."
2. Jag är inte ett dyft förvånad över att Anders Schmidt är den som gjort detta "gigantiska arbete" - som föredöme för många. Jag lärde känna Anders långt innan jag visste att han hade en lillebror (vid namn Olle, numera sedan snart femton år EU-parlamentariker, tidigare riksdagsledamot (fp), detta i Anders egenskap av FPU-ordförande i Lund kring 1965-66.
  Anders var en utmärkt ordförande och jag kom att efter ett mellanspel då Kjell R Hägglöf var ordförande ungefär 1966 (Kjell blev mördad i Colombia när han kom dit som svensk diplomat, en stor tragedi, av några bilskurkar) att bli hans efterträdare.
  Jag skall höra med Anders hur man går tillväga för att på ett överskådligt och bra sätt digitalisera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar