tisdag 23 juli 2013

22 juli 2013: Reklamen i brevlådan

Måndag morgon - jag vittjar brevlådan. Morgontidningarna. Tack och lov.
  Räkningar - nej, dem slänger jag genast.
  Men sedan har Posten AB själv delat ut något som heter Uppslaget med den obegripliga underrubriken Till din fördel, det handlar om oadresserad direktreklam.
  Jag misstänker att Posten AB tjänar en slant på detta - på baksidan av Uppslaget finns ett erbjudande från kreditföretaget L´Easy om att få låna upp till 50.000 kr till en ränta som är minst 9,9 procent - och så några andra erbjudanden där man kan spara 1.200 kr och 1.000 kr, ja, tänker jag, har jag råd att spara så mycket på saker som jag absolut inte vill ha och ännu mindre behöver?
  Jag öppnar Uppslaget - och vad döljer sig väl där?
  En 16-sidig broschyr i dryga A4-formatet från ICA Supermarket. Jo, jag tackar!
  En 16-sidig broschyr från något som heter Jysk, jag kan spara dels upp till 60 procent på stapelstolar, dels 30-50 procent på alla trädgårdsdynor och sedan 149 kr och 199 kr och 69 kr - och där är det 73 procent jag kan spara. Man tackar!
  Så har vi en 8-sidig broschyr i vikt A3-format från Coop Konsum - en sund affär, står det, vilket väl inte är det intryck företagets ekonomiska redovisning de senaste åren talat om. Nu är det veckans erbjudanden det handlar om: Det är kanonpris på kanonpris - och dessutom upp till 5 procent återbäring. Man tackar!
  Nästa broschyr kommer från ByggMax, Bra Billiga Byggvaror, åtta sidor krympt A3-format, fyllt med sådant - förlåt mig, ByggMax! - jag inte behöver. Ytterpanel, lägga tak, hundtrick - och på förstasidan är "ibland våra fyrbenta vänner de bästa äktenskapsförmedlarna".
  Nästa broschyr är jättestor och kommer från Coop Extra - mycket Coop i dag, "Extra mycket för pengarna" (ja, inte mina kan jag lova!). Det är kanonpris, på kanonpris, på kanonpris. Att kan grillas, står det på sista sidan med varningen "Lokala avvikelser kan förekomma." En så kallad brasklapp. Coop kan sin 1500-talshistoria!
  Så är det Lidl.  Allt för sommarens glödheta stunder, med XX, Kampanjpris, 33 procent billigare, Tillfälligt erbjudande av extra sugstarkt hushållspapper, stenugnsbakad Margheritapizza och salami/korv i skivor. Jo, man tackar! Åtta vikta A3-sidor - men förvirrande: Vissa priser gäller måndag-söndag, andra torsdag-söndag, skall man behöva ränna dit varje dag? En särskild bilaga trillar ur också, med måndagsklipp och torsdagsklipp och babytema och för bilen. Man kan få nästan allt man inte behöver - reklamen verkar desperat, vi har massor med grejer ingen vill köpa.
  Nästa broschyr kommer från PrisXtra, ett helt annat företag än Coops Prisextra. Inga kanonpriser med väl en Prisbomb på Guldkorn, Lingongrova och Rosta, det är nog bröd, eller vad tror ni? Åtta sidor A3 om erbjudanden I vårt älskade Stockholm, jättestora bilder på varorna. Jag lägger särskilt märke till reklamen för Hel Vattenmelon för 4:95 (per kg) och Skölj- och tvättmedel, fläcklösare och textilspray refill för 19:95 bredvid varandra. Kombinationsköp kanske rekommenderas? Man tackar. Åtta sior A3.
  Så kommer vi då till ElGiganten, Det är dumt att annonsera för mycket, nej, det är dumt att betala för mycket. 3333 kostar något som antingen är en dator, TV eller kanske en digitalbox med, ja, inbyggt är det i alla fall. Tjuo A3-sidor under kampanjtemat Lågprisattack. Jo, man tackar.
  Allra sist har vi Hemköp - och nu börjar jag vänja mig vid att Färsk hel kyckling kostar 19:95, jag tror deet är per styck eller kg. Man skall fira med oss, manar man men så står det också HEJA sommar. Vad menar Hemköp med det?Vattenmelonen och sköljmedlet återkommer, kostar lika mycket som i ett annat fint erbjudande, svårt blir det att välja. Färsk hel kyckling, max 2 köp(hushåll/vecka 30. får man för 49 kr/kg om man är Bonuskund - något för våra bankdirektörer med bonus, misstänker jag.Tolv A3-sidor - och man kan betala senare, med Visa.
  Jag väger reklamen innan den går direkt i pappersinsamlingen: 314 gram - direkt i papperskorgen.
  (Fanns det inget erbjudande om sådana?)
 .

1 kommentar:

  1. Detta kan bli ditt fall:
    " Färsk hel kyckling kostar 19:95, jag tror deet är per styck eller kg."
    Tja, kanske per hekto,
    KAN DU INTE LÄSA TEXTEN.
    och du verkar stolt över din okunskap
    Minns du
    "Va, kostar en liter mjölk såhär mycket. Det hade jag ingen aning om!

    Uttalande gjordes av Olof Palme 1972 i samband med Skärholmenfruarnas demonstrationer mot de höga mjölkpriserna. En liter kostade för övrigt 2 kronor och 15 öre vid den här tiden."
    Källa: http://www.affarsvarlden.se/hem/hausse_baisse/article2553807.ece

    SvaraRadera