torsdag 25 juli 2013

24 juli 2013: Vattenfalls fall

Numera kan man verkligen tala om vattenfall - eller möjligen fallet Vattenfall.
Vad skrev jag 2009 på min numera omgjorda blogg när Vattenfall köpte Nuon?
  Jag har bevarat det i min egen dator och där står står det följande - det blev sannare än jag trodde:
"23 feb 2009 När pengar går upp i rök

Jag tänkte skriva något om Vattenfalls köp för 95 miljarder kr av ett holländskt kolkraftföretag.
   Men varför grumla dagens glädje med ting som går upp i rök?"

Det var det hela.
  Kanske berodde den skeptiska kommentaren på att vi visste för litet - i folkpartiets riksdagsgrupp hade frågan inte varit uppe en enda gång, aldrig nämnts.
  Nu var det inte bara kol som gick upp i rök utan även pengar.
  Kritiken mot den inriktning av Vattenfall som gavs av ministären Persson (s) är befogad. När jag var i Berlin i början av året var det nästan skrattretande att se Vattenfalls reklam på stortavlor i den tyska huvudstaden. Stenkol är inte stenkul.

Jag vill emellertid också lägga ut en kommentar till, hämtad från socialdemokraternas officiella hemsida, i dess Nyhetsarkiv från 2006-.
  Den finns kvar på nätet, annars verkar vinden ha blåst hårt när det gäller socialdemokraterna och Nuon:
"Alf Eriksson kommneterar Vattenfalls köp av Nuon"
23 februari 2009 11:30
  - Vattenfall har redan i dag i uppdrag att sätta den förnybara energin främst, men bolaget har investerat för mycket i fossil energi och kärnkraft. Vattenfalls fossilberoende ökar dessvärre också med köpet av Nuon. Positivt är dock att Vattenfalls innehav och kompetens inom havsbaserad vindkraft ökar, säger Alf Eriksson, ledamot i näringsutskottet (s).
  - När det gäller finansieringen förutsätter jag att regeringen säkerställt att köpet inte riskerar Vattenfalls investeringar i förnybar energi. Regeringen måste också bli tydligare med att Vattenfall ska vara en ledande kraft för energiomställningen även på marknaderna utanför Norden, säger Alf Eriksson.
  - Vi vill att Vattenfall ska fokusera mer på det förnybara framöver. Därför krävs stramare tyglar och vi har föreslagit högre krav på Vattenfalls investeringar i förnybar teknik och elproduktion i bolagsordningen. Regeringen har dock sagt nej. De verkar inte vilja styra Vattenfall överhuvudtaget, säger Alf Eriksson."

(Jag har inte ens rättat stavfelet i rubriken, bör tilläggas. Sådant kan hända när man har brått.)

Det finns anledning att återkomma till Nuon-affären och alla brunkolsaffärer.
  Visserligen vill socialdemokraternas nuvarande partiordförande Stefan Löfven inte kännas vid vad som hänt tidigare, men nedskrivningarna på tillgångarna i Tyskland (- 4.100 miljoner kr!) kan ju inte nuvarande regeringen lastas för.
  Varför?
  Jo, köpen inträffade när Sverige styrdes av minisätren Persson (s), stödd av vänsterpartiet och miljöpartiet, men historien - bra som god - måste man leva med.
 

2 kommentarer:

  1. "(Jag har inte ens rättat stavfelet "
    Kul där, kasta sten i glashus, kul, kul

    Vad skriver besserwissern själv:
    " när Sverige styrdes av minisätren Persson (s)"

    Klart det går fort ibland, även för GA

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hej Bo
    Jag är altid glad för att bli korigerad när det gäler stafning som du vet. Takk, takk!
    GA

    SvaraRadera