fredag 16 augusti 2013

14 augusti 2013: Tiden hemmavid

Det offentliga förfallet tar sig många uttryck.
  Denna sommar har jag, i smyg med i skydd av gröna buskage, fått god användning för mina nyinköpta sekatörer (49 kr/st) genom att klippa bort grönt som hänger ut över vägar och trottoarer i Stocksund.
  Men skall inte kommunen, Danderyd, göra det?
  Jo, det skall den göra i den mån inte villaägare gör det. Men kommunen har så mycket annat att göra - det finns tusen hål att fylla (i gatorna) att man, förstår jag, har måst prioritera bort att klippa bort saker.
  Så jag använder varken rotavdrag eller tar betalt: Jag bara klipper till, exempelvis delar av ett träd på Gamla Lådans väg mellan Fasanvägen och Villavägen, där man kan numera både gå och cykla.
  Så är det det där med Gustav Klocka uppe vid Stocksunds centrum. Den har visat olika tider under, tror jag, ett halvår.
  Så nu har jag tillskrivit fastighetsägaren och önskat att den skall repareras åtminstone till den 7 september, Stocksunds Torgs Dag.
  Och det har ägaren, som numera är varken Danderyds kommun eller Drott fastigheter utan Stena Fastigheter - det gäller att hänga med vem som äger vårt boende - lovat.
  Tiden även hemmavid skall alltså åter komma i led.
   Efter att bara nio månader ha varit, om man får säga som en en felaktig klocka, ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar