lördag 24 augusti 2013

24 augusti 2013: Bör regeringen avgå?

Efter hr Åkessons (sd) tal i Sölvesborg i dag måste en fråga ställas:
  - Bör regeringen avgå?
  Jag återkommer till den saken (kanske redan i morgon, 25 augusti) - men det är uppenbart att Åkesson och hans parti mer än allt annat vill fälla den nuvarande ministären, på - synes det mig - att ge vanliga människor högre skatt.
  Det vill man göra genom att bryta ut en fråga - höjningen av brytpunkten i den statliga skatteskalan - i den kommande budgeten.
  Det är naturligtvis helt omöjligt.
  Tänk om varje parti - eller varje ledamot! - skulle få komma med egna krav som riksdagen sedan bifölle - då skulle ju regeringen inte längre regera.
  Jag säger som Rickard Sandler (s) 1926:
  Det är bättre att denna regering faller, än att regeringsmakten förfaller.
  Går inte regeringen Reinfeldts ekonomiska politik igenom - och det betyder inte att jag skulle gilla varje inslag i den - då har den inget mandat i Sveriges riksdag längre.
  Då är det naturliga att regeringen avgår och ersätts av en ministär Lövden (s) stödd på s, mp, v och sd.
  (Jag får i det läget lämna riksdagen men det är det värt att få se socialdemokraterna och sverigedemokraterna regera landet tillsammans.)
  En fråga som nu bör ställas är:
  Vem vill att Sverige skall styras av sverigedemokraterna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar