tisdag 27 augusti 2013

27 augusti 2013: Dagens roligaste lek

Dagens roligaste lek heter Leka Arbetsförmedling.
  Den går till så att man har två lag, ett rött och blått.
  Reglerna ändras efterhand.
  Man skall förmedla så många jobb som möjligt.
  Antalet tillgängliga jobb är dock noll.
  Likväl: Spelet kan börja.
  - Jag behöver mer pengar, säger Lag Röd.
  - Det får Du gärna, säger Lag Blå, bara Du skaffar mig ett jobb.
  - Det löser jag, säger Lag Röd. Jag avskedar domaren - och då blir det en ledig plats.
  - Jag ger mig, säger Lag Blå. Det var så genialiskt att jag inte hade kommit på det själv.
  - OK, jag förstår. Du skulle alltså ha gjort på annat sätt?
  - Javisst, jag hade också fixat ett jobb, men jag hade gjort det genom att förtidspensionera domaren.
  - Å, vad du är duktig, säger Lag Röd. Det hade jag aldrig kommit på själv. Och så syns det ju inte i arbetslöshetsstatistiken.
  - Nä, säger Blå, men nu vinner jag för jag har ökat jobben med ett. Det kommer Du aldrig att slå, Lag Röd.
  Så går det till att Leka Arbetsförmedling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar