onsdag 7 augusti 2013

6 augusti 2013: Intervju med Christina Jutterström

Att den svenska tidningsmarknaden är pressad märks varje dag. Själv är jag rädd att skära mig i fingret så tunna som DN och SvD är varje morgon när jag hämtar dem i brevlådan.
  Och värre tycks det bli.
  Hugnesamt är därför att läsa om den goda journalistiken - vem skall betala? Nyheten är gratis, brukar jag säga, men god journalistik kostar.
  Jag är nöjd helårsprenumerant - förskottsbetalning - på DN, SvD och NU Det liberala nyhetsmagasinet, Sveriges bästa tidningar.
  Sedan läser jag varje dag för att orientera mig vad som händer utanför Stockholms tullar dels Eskilstuna-Kuriren, dels Sundsvalls Tidning. Därmed får man en ganska god bild av hur det står till i övriga Sverige. Jag kompletterar sedan med Norrtelje Tidning, UNT, VK, VLT, Jönköpings-Posten, Ystads Allehanda, Sydsvenskan, Gotlänningen, Gefle Dagblad och Göteborgs-Posten så ofta jag kan, liksom Dagens Industri - som dock har ett alltför glättat anslag, enligt min mening.
  Borås Tidning läser jag också, men det blir ofta nätversionen - jag tittar där alltid också hur det gått för mitt favoritlag: Rydboholms SK.
  Jag noterar tre raka vinster i slutet av vårsäsongen efter en oturlig - eller kanske berättigad? - trög start.
  Men allt detta var en utvikning.
  Uppmärksamheten jag vill rikta i dag är på en  artikel som fanns att läsa redan den 3 augusti i Eskilstuna-Kuriren, gjord av Linda Djapo. Det är en intervju med välkända journalisten Christina Jutterström - vi var kollegor en gång minsann, hon Afrika-korrespondent på SvD när jag höll till i Stockholm, senare på rader av framträdande medieföretag.
  Läs! Begrunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar