söndag 8 september 2013

8 september 2013: Dagens Agenda

Dagens Agenda - TV2-programmet med Mats Knutson denna kväll - får klart godkänt. Relevanta frågeställningar, klargörande debatter, ganska lite om Sverige men desto mer om Syrien, i och utanför, samt Norge. Man kan räkna med att Tyskland - och Syrien - dominerar nästa vecka.
  Tre stjärnor av fem.
  Men: På en punkt är jag oense med en av de medverkande, Jasenko Selimovic (fp). Jag förstå precis hans bevekelsegrunder för att stoppa det mänskligt vansinniga inbördeskriget i Syrien, jag förstår vådan, att man kan känna sig tvingad att ingripa. Inget kan försvara gasattacken som dödade 1429 varav 400 barn.
  Tänk om det varit mitt barn?
  Jonas Sjöstedt (v) använde begreppet "den förmodade gasattacken". Till och med presidenten Bashar al-Assad har ju i dag medgivit att det var en gasattack, kanske utförd utan hans medgivande, av en militär och med soldater som han tydligen inte har full kontroll över. Sjöstedt: "den förmodade". Men hur hade de då dött?
  Det etiska dilemma som både president Obama och Jasenko Selimovic talar om är reellt. Men kan man agera utan FN-mandat för den goda sakens skull?
  Enligt min mening icke. Trots hemskheterna - och trots minnet av kapitulationen 1938 i München - måste Sverige alltid kräva att FM:s säkerhetsråd står bakom militära aktioner och ingripanden, annars öppnar vi en dörr för än mer godtycklighet från enskilda länders sida, inte minst för att "försvara" minoriteter som bor i ett annat land.
  Jag förstår Selimovic men delar inte hans slutsats.
  - - -
  Allra sist: Som väntat svarade inte Jimmie Åkesson (sd) på frågan vad som skall hända de syrier som nu kommit till Sverige.
  Fernissan av att bry sig, bara dröp av honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar