söndag 8 september 2013

5 september 2013: Konstigt - ingen märker ...

Så är det åter interpellationsdebatter i riksdagen: Konstigt, ingen bryr sig - varför?
  Först är det Anders Borg (m) som svarar på en interpellation om vinster - eller förluster, svårt att säga - med det fria skolvalet från Peter Persson (s) i Jönköping, under nitton år kommunstyrelseordförande där. Deltar i debatten gör också Raimo Pärssinen (s) från Gävleborgs län. Plus jag själv.
  Jag säger detta i mina två inlägg - med konklusionen på slutet: Ingen vill tillbaka till den skola jag gick i.
"Herr talman! 
Allting blir inte som man hade tänkt sig. 
  Just denna dag vill jag ändå börja med att säga att allt blev som vi hade tänkt oss med president Obamas besök. Det var utmärkt för Sveriges del.
  Låt mig gå in på sakfrågan, som Peter Persson har väckt. Jag har lagt märke till att ganska många elever, särskilt i grundskolan men även i gymnasiet, bussas till sina skolor. 
  Får bussbolagen göra vinster?
  Borde de inte, som Raimo Pärssinen säger, återinvestera sina vinster i skolan?
  Man skulle ju kunna använda pengarna de nu tar ut i vinster till fler lärare, bättre läromedel och så vidare.
  Det är den centrala frågan här: Får man göra vinster över huvud taget?
  Det finns matlagningsföretag, skolboksföretag och så vidare. De gör vinster.
  Allt detta skulle man kunna återinvestera eftersom det onekligen är så, Peter Persson, att man betalar detta med skattemedel – dina, mina, Raimos, finansministerns och Gunvor G Ericsons skattepengar.
  Får man göra vinster i bussbolagen? Det är en väldigt intressant fråga jag gärna skulle vilja ha svar på.  

Det finns annars två problem i debatten, utöver detta.
  Jag håller med Raimo Pärssinen om att Socialdemokraterna egentligen inte är emot mångfald och valfrihet i skolan. Det tror jag att vi kan vara ense om; så är det inte.
  Det behövs många olika former av pedagogik och allt möjligt, och allting kan inte den kommunala skolan göra. Det har varit bra att vi har haft detta, och så vidare.  
  Det finns dock en annan fråga jag anknyter just till Peter Perssons interpellation och som vi har haft under senare år. Allt har nämligen inte blivit som vi hade tänkt oss – det är jag den första att medge.
  Vi har nu en diskussion om alltför höga vinster i det som inte är den kommunala skolan. Vi har också den andra frågan, nämligen alltför låga vinster där man inte kan driva verksamheten vidare.
  Det är två olika saker. Det här, herr talman, går tillbaka till oss som har varit aktiva i kommuner. Den tidigare ordföranden i Jönköpings kommunstyrelse har fått lära sig det; han vet exakt hur det förhåller sig där. Det gäller till och med John Bauer som tydligen startades år 2000 i Jönköping.
  Som skolpolitiker i Lund av alla ställen har jag, herr talman, varit med om att både bygga nya skolor och tyvärr också lägga ned gamla skolor därför att elevunderlaget inte räckte. Det handlar om centrala Lund. Man var tvungen att lägga ned skolan. Så är det runt om i landet: Man tvingas göra olika saker med olika skolor av framför allt efterfrågeskäl.
  Det finns de som har gått på S:t Jacobi skola i Vällingby. Det kan man inte göra längre, för den finns inte längre. Det var en stor gymnasieskola, och elevunderlaget försvann.
  Åsö gymnasium är det likadant med; det är numera ett vuxengymnasium. 
Jag tror, herr talman, att man när vi diskuterar frågan tror att det kan finnas enkla svar på svåra frågor. Så är det inte.
  Vi behöver mer valfrihet, och vi behöver mångfald.
  Det är dock också så som jag har sett, alltså att allt inte blev som man hade tänkt sig.
   Jag tycker att regeringen gör rätt och att vi – och jag tror att vi kan ha stöd för detta – för att bevara mångfalden och valfriheten måste vidta åtgärder som gör att andra skolor än de kommunala omfattas av större restriktioner än hittills.
  Det tycker jag att regeringen har föreslagit och gör genom goda utredningar.  
  Jag tror ändå att jag vill avsluta med detta:
  Får bussbolag som fraktar elever göra vinster eller inte?

Och så mitt andra inlägg:  

Herr talman!
Jag skulle vilja att interpellanten lyssnade lite bättre på Anders Borg.
  Det är ändå den här regeringen som tar itu med de problem som har uppstått.
  Man måste ge regeringen det erkännandet att den reder ut detta nu. 

Egentligen är problemen inte alltid nya. Jag har själv suttit i fullmäktige som beslutade om att bygga en skola och där entreprenören gick i konkurs. Den hette förut Kyrkskolan, av alla namn.
  Vem tar hand om detta? J
  o, ytterst är det skattebetalarna genom kommunen eller genom lönegarantin. 

Jag tror, herr talman, att det här var typiskt för interpellanten i ett avseende. Jag ställde en konkret fråga om man får göra vinster på att köra elever till skolan, vinster som skulle ha kunnat användas till att öka lärartätheten, läromedlen och så vidare. Den mest centrala frågan av alla är: Får man göra vinster eller inte? 
  De är olika stora, det inser jag också, men får man göra vinster?
  Jag menar att om man inte får göra vinster på bussbolag som kör elever till skolan så kommer det inte att finnas någon som vill driva sådana bussbolag.
  Det är den centrala frågan. Man måste få göra vinster. 

Men i övrigt, herr talman, måste jag i den här debatten ändå säga att vi ska vara glada över att vi har en bra skola med många skickliga lärare.
  Den håller på att bli ännu bättre enligt mitt sätt att se.
   Jag är övertygad om att även om olyckan skulle vara framme och vi får ett regimskifte nästa år kommer nästan ingenting att ändras i den situation vi har fått.
  Vi kommer att fortsätta på den vägen, för en bättre kunskapsskola i Sverige.
  Ingen vill tillbaka till den skola jag gick i."  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar