torsdag 7 november 2013

16 oktober 2013: Gunnar Andrén (fp) - Kent Ekeroth (sd)

Det är mycket svårt att få debattera med sverigdemokrater i riksdagen. I ekonomiska frågor har dess företrädare under tre år tillämpat metoden att läsa upp ett anförande - och sedan inte delta i debatten.
  Men i dag blev det möjligt för mig, för första gången sedan hösten 2010, att ta en riktig debatt med företrädare för sverigedemorkraterna. De kunde inte komma undan - annars använder de ständigt metoden att aldrig svara.
  Här därför debatten mellan mig och Kent Ekeroth, ja, han järnrörsfilmaren ni vet:
Gunnar Andrén (fp), anförande 466:
Fru talman! 
Jag får börja med att medge att jag är av polsk-ukrainskt ursprung. Det hör till saken!
   För tre år sedan debatterade jag med den numera framlidne ledamoten William Petzäll om volymen på invandringen till Sverige. Han hävdade då – och jag förstår att Sverigedemokraterna gör det även nu – att 90 procent av dem som försöker komma till Sverige inte bör få komma in. 
  Det innebär ändå att 10 procent bör få komma in och beviljas uppehållstillstånd här. 
  Min fråga är: Vilka är dessa 10 procent? 
  Jag har en gång tagit hit en illegal invandrare. Hon var en polsk judinna som var förföljd av den polske politikern Olszowski omkring 1968. 
   Var det rimligt att jag tog in henne via Finland på fullständigt illegal väg?   

Kent Ekeroth (sd), anförande 467:
Fru talman! 
Jag noterar ett tema bland dem som går upp och debatterar. 
  De vill att vi ska ta ställning i separata frågor om huruvida den ena eller andra är svensk eller vad man gjorde på 60-talet. 
  Det blir alldeles löjligt.
  Jag står här för att diskutera den politik som förs i dag. Vi vill minska invandringen med 90 procent. Det är den beräkning vi gjort i vår budget.
   Gissa hur många som är riktiga flyktingar av alla de 1.640.000 personer som fått uppehållstillstånd sedan 1980!
  Det är ungefär fem procent. 95 procent är med andra ord svenskt påhitt.
  Vi går till val på en politik där vi minskar invandringen med åtminstone 90 procent.
  Det gör vi för att kunna förbättra situationen för både invandrare och svenskar i det här landet.
  Det är en prioritering som helt gått er förbi. 

Gunnar Andrén (fp), anförande 468:
Fru talman! 
Jag ställde en mycket konkret fråga: Vilka är det som ska få stanna, enligt Sverigedemokraterna
  Sverigedemokraterna vill att 90 procent ska avvisas.
  Men nu ställde jag en helt annan fråga:
  - Vilka ska få stanna?
  Detta fick jag absolut inget svar på, fru talman.
  Jag ska inte ens säga att det var floskler som jag fick till svar – det är ett ovärdigt ord.
  Nej, jag lade märke till att herr Ekeroth valde att inte svara på någonting av det jag frågade om.
  Det kan jag förstå.
  - Vilka är de 10 procent som ska få stanna?

Kent Ekeroth (sd), anförande 469:
Fru talman! Vi har sagt att vi ska ta emot riktiga flyktingar. Historiskt har ungefär fem procent varit riktiga flyktingar. 
  Där har vi fem procent till att börja med. Det behöver inte nödvändigtvis vara permanenta uppehållstillstånd, men åtminstone tillfälliga.
   Senare kan de återvända hem.
  Vi har alltid sagt att vi är för en reglerad arbetskraftsinvandring, där man tar emot folk som vi behöver specifikt i det här landet.
  Då kanske vi hamnar någonstans kring 10 procent sammantaget. 
  Varsågod!  
------
Ridå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar