tisdag 21 januari 2014

19 januari 2013: Ekeroth - nu utan järnrör?

Det rapporteras nu att riksdagsledamoten Kent Ekeroth (sd) har fått lämna en restaurang i centrala Stockholm på grund av - enligt resutarangen vid Stureplan - Ekeroth har uttryckt sig olämpligt, ja, kränkande, om en kvinna på platsen.
  Ekeroth gör gällande att avvisningen skedde därför att han tillhör ett politiskt parti.
  Ekeroth gör vidare gällande att han inget sagt, ett uttalande som står i uppenbar kontrast till restaurangens påstående.
  Att han kastat ett glas i golvet tycks däremot ostridigt.
  Vad skall man säga om detta?
  Vi som vanligen inte går på krogar på nattimmarna vid Stureplan i Stockholm följer naturligt nog detta ärende med största intresse. Hur skall det sluta?
  En anmälan har ingivits till polisen i Stockholm - av Säpo.
  Att jag och förmodligen andra följer detta restaurangärende med stort intresser beror förmodligen på att vi har ringa erfarenhet av att bli utkastade på grund av - enligt Ekeroth - partitillhörighet.
  Dock tycks det vara klarlagt att Ekeroth, som bara skulle ta en drink på väg från ett ställe till ett annat, vid tillfället inte var försedd med järnför utan bara två säkerhetsvakter, poliser.
  Det är för övrigt poliser som Du och jag betalar för. Jag ser dem ofta i Ekeroths sällskap, på både den ena krogen efter den andra.
  Men visst skall vi betala för Ekeroths säkerhet - det är Säpo som är bäst på att avgöra vilka hot som uttrycks mot Ekeroth.
  (Däremot bör säkerhetspoliser inte vara behjälpliga när Ekeroth köper stora mängder alkolholhaltiga drycker till sig och andra vid Almedalsveckan på Gotland.)
  - - - -
  Vad gjorde jag då själv i fredags kväll?
  Jo, jag vara också på restaurang i fredags kväll, på resutarang Nordkalotten i Luleå.
  Deet varmt inne, ungefär 24 grader kallt utanför.
  Brasan värmde.
  På restaurangen förekom såvitt jag kan bedöma inte en tillstyrmmelse till bråk - kanske var prisnivån avkylande, en flaska Ramlösa, som jag drack, gick på 65 kr, jag betalade själv.
  Någon - en liberal verksamhetschef från Boden - spelade däremot gitarr och flera gäster sjöng, det lät trevligt.
  På småtimmarna sov jag.
  Jag hör förresten att Ekeroth lagt ut en kort ljudfil på sin blogg från tillfället.
  Han är duktig på att spela in händelser där han själv är medverkande.
  För järnrörsfilmen vill han nu ha upphovsrättsersättning.
  För restarangljudet - tja, får man lyssna till den gratis eller inte?
 - - -
Allra sist: Sverigedemokraterna värnar sitt martyrskap intensivt, intensivare, intensivast.
   Med några undantag - jag vill nämna Björn Söder och Julia Kronlid  - har jag under över tre år försökt att på normalt sätt hälsa på dem, inklusive partiledaren, i riksdagens korridorer. Det är i praktiken omöjligt. De svarar inte, nickar inte, ler inte, ser ut som om de bara är besvärade.
  Men så är det förmodligen när man i varje ögonblick måste odlar sitt martyrskap.
  Att Ekeroth förmodligen inte uppfattade att han talade med någon bär sannolikhetens prägel.
  Han har fullt upp att odlar sitt tyska-synd-om-honom tjugofyra timmar om dygnet.
  Förmodligen även på småtimmarna på krogen vid Stureplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar