tisdag 8 april 2014

25 mars 2014: Soppa - eller skattefel

Jag och andra bjuds på soppa i det som kallas riksdagens partimatsal. Det handlar dels om god soppa, dels illasmakande sådan. Det senare gäller skattefel eller skattefiffel eller skattefusk i en rad branscher, både arbetsgivare och fackliga organisationer är eniga om att det behövs "krafttag" mot fifflet i just deras bransch.
  De har rätt.
  Men en sak bortser de alla ifrån: Vårt personliga ansvar att inte köpa svarta tjänster.
  Det är lätt att skylla på politiker och andra som anses ha ansvar - men blunda för det egna beteendet.
  En företrädare - jag nämner inte vederbörande vid namn - tror att det är meningslöst att gå på den enskilde.
  Jag tror tvärtom. Om jag kan, och det går bra, låter jag alltid bli att köpa utan kvitto, ifrån lurendrejare.
  Om alla gjorde det, skulle skattefifflet minska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar