lördag 31 maj 2014

14 maj 2014: Ett debattprogram för mycket

Debatt i TV, om vård, skola, privatisering etcetera.
  Av outgrundlig anledning får skådespelaren Claes Malmberg, som en gång bodde i centrala Danderyd - det finns de som har råd - breda ut sig. Deet gör att vänsterpartiet inte behöver någon egen företrädare.
  Vilka åsikter Malmberg har, bryr jag mig inte om.
  Men hans sätt att argumentera bland andra politiker gör att man blir mitt emellan ledsen och förbannad - på TV - därför att i en politisk debatt skall man vara varudeklarerad: Övriga deltagare äger sina partiers förtroende, Malmberg däremot äger sin populistiska självsäkerhets egenkärlek, uttalar sig vitt och brett om det mesta som han har lika stort ansvar för som den berömde kvällstidningstipsaren, Nisse i Hökarängen, han som vet hur allt skall vara men alltid slipper ta ansvar för sina åsikter och aldrig prövat dem i allmänna val.
  Jag stänger av TV:n när Malmberg för ungefär tionden gången upprepat Jonas Sjöstedts (v) åsikter om valfrihet i vården (som han är emot liksom vinster) men inte ens en enda millimeter närmat sig sitautionen i den offentliga skattefinansierade vården och  det - som jag tror - närmast oändliga behov av reformer för att stoppa resursslösteriet och ta till vara de 100.000-tals engagerade medarbetarnas vilja, kunskaper och önskan att göra ett inte bara bra utan bättre jobb.
  Jag blir oerhört irriterad över att riskkapitalbolag kan göra stora vinster med skattepengar i vård och skola. Men jag har i motsats till Jonas Sjöstedt (v), Ulla Andersson (v) - som dessutom är emot kvinnors företagsamhet, fast hon tror motsatsen - eller Claes Malmberg (-) en lösning på problemet: Gör vården i den offentliga sektorn bättre så att man inte kan göra orimliga vinster i privat driven skola, vård och omsorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar