fredag 17 oktober 2014

17 oktober 2014: Tack, hela landet!

Jag tycker att det var oklokt att 2007 ta bort beslutet om fria entréer på statliga muséer, jag minns att jag och Cecilia Wikström - jo, hon är nu EU-parlamentariker - på riksdagsgruppen hävdade att detta var en obetydlig besparing ekonomiskt och dyrbar politiskt. Vi fick inte fp-kamraterna med oss, än mindre moderaterna. 
  Jag tycker att vi hade rätt.
  Nu hör jag att det åter skall bli fria entréer på de 17 statliga muséer det gäller. Nu har kostnaden stigit till 180 miljoner kr, 2007 var besparingen 48 miljoner.
  Men en sak bör man veta:
  Det är nu i huvudsak Stockholm (plus Skokloster i Sigtuna kommun) som gynnas av detta, det som alla landets skattebetalare får stå för. Ty av de 17 muséerna ligger 14 i Stockholm, ett finns i Karlskrona, ett i Linköping och ett i Göteborg.
  Kanske skall man som boende i Stockholmsregionen i dag tacka landets alla skattebetalare för att de skickar ytterligare ungefär 180 miljoner kr till oss kring huvudstaden, plus någon liten skärv till Karlskrona, Linköping och Göteborg?
  Som regionalpolitisk åtgärd, hur befogad den än är från kulturutgångspunkter, helt huvudlös.
  Jag skall fråga landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (s), en förståndig karl, vad han tycker.
  Från Karungi till det närmaste statliga museet - Skokloster - är det väl ungefär 150 mil. Hör ni applådåskorna från Karungi och Haparanda! Nu får vi betala ytterligare till Stockholm!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar