söndag 20 september 2015

15 februari 2015: Om Ejnar Haglund

Minns någon Ejnar Haglund?
  Enligt Wikipedia - allvetaruppslagsverket - var Einar Haglund född 31 mars 1905 och avled 12 augusti 1991. Han blev 1993 som 28-åring fil. lic i latin och sedan latinist, alltså forskare i latin, men också känd från många radio- och TV-framträdanden. Han kallades ofta "mannen som vet allt" eller "allvetaren", det sades att han aldrig glömde något han läst. Han förekom ofta i Sveriges Radio under 1930- och 40-talen, och kunde även ses på film i mindre roller. Själv minns jag honom framför allt som svarande i olika frågesportprogram, helt osannolikt kunnig.
Haglund var också mycket musikalisk, domare i Sen Bromans i dubbel bemärkelse klassiska frågeprogram om klassisk musik i TV, Kontrapunkt, hette programmet. Jag talade själv vid något tillfälle med Broman om Ejnar Haglund som av originalet Broman sades vara nästan lika kunnig som han själv, det måste ha varit ett svårt medgivande. Hagrlund hade likt Kalmarsonen Broman absolut gehör.
En gång - sägs det - var Haglund ute och promenerade, Det bar sig inte bättre att han, en smula tankspridd, blev påkörd bakifrån, kastad i diket, omtumlad.
Polisen kom och började fråga vad han sett:
- Ingenting.
Men  något minns ni väl? Hur såg bilen ut?
- Jag vet inte. Jag såg ingenting.
Men något måste väl dr Haglund ha hört?
- Ja, tutan på bilen hörde jag förstås. Den var stämd i B-dur.

Tilläggas kan att Ejnar Haglund har förevigats av Gösta Knutson i dennes Pelle Svanslös-böcker.
Det är Haglund som är förebilden för katten Murre från Skogstibble, katten som alltid vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar