tisdag 12 juli 2016

7 juni 2015: Från 2006


31 maj 2006: En sanningssägare i valstugan?


Jag skall denna söndag berätta om en onsdagsupplevelse, i valstugan.
  Det kom fram en väljare, 40 år gammal skulle jag tro, och berättade varför han skulle rösta på Lars Ohly. Han var klädd som snickare, Fristads yrkeskläder.
  Jo, det var för att vänsterpartiet är det enda parti som vill gå ur EU.
  Dessutom är partiet emot Vaxholmsdomen och - man baxnar - för att vänsterpartiet är det enda parti som, fast man säger tvärtom, vill hindra konkurrens om jobben från andra länder.
  - För det var det, berättade vänsterväljaren, vad det egentligen handlar om: Det gäller att inte få hit en massa andra företag och arbetare som tar jobben till lägre kostnader, vänsterpartiet vågar inte säga det rakt ut men det är det alla deras anhängare bland arbetarna vet att de menar.


Men då är det ju bara en variant på sverigedemokraternas politik? invände jag.
  - Javisst, blev svaret. Men det ser du väl, det är ju bara sverigedemokraterna och vänsterpartiet som vill att vi skall gå ur EU. Ja, en del sossar som Marita Ulvskog vill också begränsa invandringen av arbetskraft för att hålla uppe våra egna löner men de är så fega att de inte vågar säga det.



Sedan gick han, min sanningssägande Ohly-sympatisör.
   Jo, jag glömde en sak till som han också berättade: Han var inte arbetslös just nu, bara sjukskriven. Det brukade han vara om somrarna - "för då finns det gott om andra jobb".
   Jag var ärlig (som jag alltid försöker vara) - så under diskussionen sade jag att jag inte trodde att han hade uppfattat Lars Ohly och hans politik rätt, att denne verkligen säger vad han menar:
   - Ha, blev svaret. Det finns väl ingen jobbare som inte ser vad Ohlys politik leder till: Mindre - förmodligen menade han färre - jobbare som konkurrerar om jobben i Sverige.

   - Annars skulle Ohly inte få en enda byggarbetarröst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar